Olja

Jag gick förbi en annan seglare i dag som också står och renskrapar ruffen. Skönt, då är jag inte ensam; då är det någon annan som har ungefär samma schema att hålla fram till sjösättningen. Det är inspirerande, jag kan inte låta bli att tänka att kan han kan jag.

Jag pratade med en erfaren seglare om hur man oljar in renskrapat trä. Jag har läst att man ska mätta träet med rå linolja tills det inte suger längre, och det är avgörande att det får härda ordentligt innan man fernissar, men jag har aldrig riktigt fått klart för mig hur själva appliceringen av oljan går till: slabbar man på allting vid ett och samma tillfälle, använder man balsamterpentin, ska det vara varmt?

Av samtalet framgick att man med fördel späder ut den råa linoljan med balsamterpentin, då går den lättare in i träet. Man kan ha 50/50 vid första strykningen och stegvis minska delen terpentin, om man tycker det fungerar bra (men man kan köra terpentinblandat hela vägen också). Man stryker inte på allt med en gång utan i flera olika omgångar, t.ex. en gång per dag, tills träet inte suger längre. Det är viktigt att torka bort överflödig olja så det inte blir ett skinn på utsidan av träet. Hela processen underlättas och påskyndas om det är varmt men det går att olja även när det är kallt. Man måste inte stänga ytan med kokt linolja, man kan använda endast rå linolja.