Nordisk Folkbåt S-190, enligt säljaren. I sådana fall byggd i Motala 1948, enligt uppgift i Berth Höjers Folkbåten : En modern klassiker. Men jag tror den var ett hopplock av båt från ett håll, rufflucka där det stod ’Motala Båtvarv’ från ett annat och några gamla segel från ett tredje håll. Fin var den i alla fall, och det var min första båt. Den hette Maja och jag hade henne mellan 2007 och 2010. Hemmahamnen var Vikingarnas Segelsällskap (VSS) i Stockholm.
Jag kontaktade AB Motala Båtvarv frågade om båten var byggd där. Jag skickade med länk till bloggen och några bilder. Jag fick svar efter någon vecka av Sven William som skriver: ”Carl-Ivar William här på varvet (född 1920) bekräftar utseendet på båten att den troligen är byggd av oss. Vi har dock inga uppgifter om just denna båt mer än att den är tillverkad i lärk-gran.” Det var glädjande att höra att båten var byggd i lärk, det ska ju vara ett fint och rötbeständigt trä, men alla som såg båten i verkligheten gissade på furu.
Jag mätte inte varje centimeter eller vägde varje kilo av båten (det är avgörande endast om man ska kappsegla), så vad gäller längd, bredd, höjd, vikt, etc. antar jag att Maja anslöt sig mer eller mindre till klassbestämmelserna för Nordisk Folkbåt *:
Längd överallt: | 7,68 m | Segelyta (verklig): | 24 kvm | |
Längd i kvl: | 6,00 m | Storsegel: | 17 kvm | |
Största bredd: | 2,20 m | Genua I, II: | – | |
Lägsta fribord fr kvl: | 0.568 m | Kryssfock: | 7 kvm | |
Djupgående fr kvl: | 1,20 m | Självslående fock: | Nej | |
Deplacement: | 2000 kg | Spinnaker: | – | |
Kölvikt min. / max. | 1000 / 1057 kg | Rigg: | 2/3-del. Enkla vant och fiolstag. |
* Uppgifterna hämtade från Sailgudie.com och Sv. Folkbåtsförbundet