J17 S-316

Min andra segelbåt, en J-17 (J17, J 17) i plast, byggd 1980 enligt säljaren. Det är den här båten jag seglar i skrivande stund. Jag har tyvärr inte exakt uppgift på tillverkningsåret, men enligt de flesta källor jag kan hitta på webben slutade (serie-) tillverkningen 1977, så jag vet inte huruvida uppgiften om 1980 stämmer. Vilken båt i ordningen det är vet jag inte heller säkert, men enligt seglen är det nr 316 (vilket är lite konstigt, för de flesta källor på webben anger att det tillverkades 315 st. J17). Seglen verkar vara från tidigt 80-tal, åtminstone focken har en stämpel och signatur från maj 1983.

År:1969-1977
Längd:5,95 m (drygt 19 fot)
Bredd i meter:2,2 m
Djupgående:0,96 m
Deplacement:1100 kg
Köl:Järnköl
Kölvikt:500 kg
Kojer:4 st
Vattentank:0 liter
Skrov:Plast
Motor:Utombordare
Enligt källor på webben: I hamn, Korpnästet, Maringuiden, Båtsidan och Sailguide.

Utöver ovanstående uppgifter kan tilläggas att masthöjden (på min J17) är 7,60 meter.

Enligt olika källor på webben är segelbåt J17 utvecklad ur Långedragsjullen (som i sin tur är baserad på Bohusjullen) och ritad av Harry Becker. Men hur jag än söker hittar jag ingen tydlig information om att Harry Becker ska ha ritat/designat/konstruerat en segelbåt som heter J17. Men, på ritbordet och i arkiven kanske båten heter en sak, i folkmun något annat.

J17 är en liten, långkölad (i mitt fall med utanpåliggande järnköl) båt med relativt liten segelyta (17 kvm). Den har masten stående på däck, stag i fören och aktern (förstaget går hela vägen upp till masttoppen), tre vant på vardera sida, utanpåliggande roder, en rymlig sittbrunn och fyra kojplatser i ruffen. Men två vuxna personer i båten känns mer realistiskt med hänsyn till komfort och plats i sittbrunn under segling.

J17 med utanpåliggande järnköl.

Utan att vara uppfödd i en optimistjolle eller ha varit på seglarläger tycker jag att J17 seglar fint, men den känns inte riktigt lika lätt och snabb som träfolkan jag hade 2007. J17 känns trygg och stabil och jag har inga problem med att hantera båten och segla den själv. Vi trivs bäst med en stadig vind på 5-6 sm och helst inte mer än 8 sm i byarna. Vi klarar nog av 10 sm också men mer än så, då tar jag ned seglen och går för motor. I genomsnitt gör vi nog 3 knop, men med optimal vind och solen i ryggen på väg hem kan vi gå för 5 knop.

J17 anses vara en dagseglare med övernattningsmöjligheter. Jag har uppgraderat min till en kompetent campingbåt och brukar beskriva den som ett tremannatält i hårdplast med mast, bom och segel. Jag har inte gjort några stora eller permanenta ändringar i båten, mer än installerat ett 60 Ah-batteri och en solpanel om 21 W för att ladda mobil och laptop, utan det handlar mer om vad jag har för övrig utrustning i båten och att jag kan vara ute och segla i en vecka eller längre. Som camping – till sjöss.

Man kan tycka att en liten båt är obekväm, men det är egentligen inte båten i sig som är obekväm, utan jag i sådana fall som är obekväm med båten. Man kan köpa en större båt, men fördelen med en liten och ”obekväm” båt är att den håller dig ung i kroppen – är du inte så smidig, rörlig och stark som du behöver vara i en liten båt, så blir du. Use it or lose it.

Segelbåt J17 vårrustad och klar för sjösättning
Segelbåt J17 uppifrån mastkran vid påmastning våren 2020.
Segelbåt J17 förtöjd i naturhamn på min jungfrutur 2020.
Segelbåt J17 – ruff föröver (vattendunken är fast förankrad under segling).
Segelbåt J17 – ruff föröver (bild 2).
J17 stickkojer under sittbrunn: där förvaras kläder och annat dagtid, ben i sovsäck nattetid.
Den enkla lösningen.

Under steget ned till ruffen förvaras en liten verktygslåda, hushålls- och toapapper och en femlitersdunk med vatten. Bakom det, under golvet i sittbrunnen, finns en låda med diverse saker i (slippapper, kompass, tejp, 5-56, en låda med skruvar och små schackel, etc.), båtsportkorten, lilla lådan med diskmedel och diskborste samt ytterligare en låda med diverse saker i (segeltravare, korkblock för slippapper, etc.).

Paddel och båtshake är för långa för att rymmas där ankare, rep, hinkar och annat förvaras ute i sittbrunnen. De får vara inne i båten i stället, för att vara lätt åtkomliga när de behövs. Först låg de bara i varsin stickkoj och jag funderade på hur jag skulle få upp dem från dynorna. Jag köpte klämmor som man kan borra fast i listerna och klämma fast båtshake och paddel. Det hade varit snyggt och proffsigt, men ganska krångligt också. Jag landade till slut i enklast möjliga lösning: fyra krokar och lika många stroppar i snöre för att hänga upp sakerna. Det funkar hur bra som helst.

Segelbåt J17 – sittbrunn, där man relativt enkelt ryms två personer under segling.
Segelbåt J17 – kölsvin (fungerar mest som skafferi 🙂
Segelbåt J17 vid Harstena – 2020
Segelbåt J17 vid Gubbön – 2021
Segelbåt J17 i naturhamn, 2022.