Verktyg

Vilka verktyg och utrustning behövs när man underhåller och renoverar en träbåt? Det kan jag inte svara på med säkerhet, men jag kan skriva några ord om vilka verktyg och utrustning jag själv använder. Jag menar inte vad som behövs under segling utan för underhåll och renovering.

Jag började med två tomma händer för drygt ett år sedan när jag blev med båt, juli 2007, sedan dess har jag börjat bygga upp en verktygslåda av verktyg och utrustning som jag har behövt hittills, både för det löpande underhållet och för t.ex. lagning av mast. Följande är kanske en bra grund att stå på och kanske en god idé att införskaffa vid ett och samma tillfälle i stället för att fara fram och tillbaka och köpa en sak i taget.

Hammare. Det kanske inte är något jag använder så ofta, hittills, men förr eller senare behöver man ju alltid hamra något och då är det skönare att ha en riktig hammare i stället för att stå och banka med en sten eller baksidan av en stor skiftnyckel.

Trähammare. Jag har inte använt den hittills men något säger mig att jag kommer att få användning för den, kanske när jag arbetar med stämjärn eller ska få en bit trä på plats någonstans. Jag stod och höll i en gummihammare först men det kanske blir svarta märken av den, så jag tog den i trä i stället.

Skiftnyckel. Två stycken, en mellanstor och en lite större. Är man byggare kanske man skulle säga att det är en liten och en mellan, men två i ungefär samma storlek är bra att ha, så man kan skruva upp genomgående skruvar och muttrar och annat.

Skruvmejslar. Det finns massor att skruva på en träbåt, stora och små skruvar, vanliga och stjärnskruvar. En uppsättning skruvmejslar, tre stjärn och tre vanliga, i olika storlekar är bra att ha, från ganska små till ganska stora. En riktigt stor, vanlig, mejsel kan också vara bra att ha till vissa saker, men det är inget jag upplever att man behöver börja med. Bit-skruvmejselsats med mjukt handtag och en bred uppsättning bitar i olika format och storlekar kanske fungerar bra hemma i lägenheten, men till båten tycker jag den är värdelös. Riktig båt kräva riktiga mejlsar.

Polygrip. Ett verktyg som alltid är bra att ha, förr eller senare kommer den alltid till användning, även under segling. Jag har en billig modell som inte känns särskilt imponerande och ska nog byta ut den mot en bättre så småningom, eller komplettera med en vanlig griptång (eller plattång?) av god kvalitet.

Avbitartång. Det är samma sak här, förr eller senare behöver man nypa av något och då är det bra att ha en avbitartång av god kvalitet till hands.

Såg. Man behöver sågar när man jobbar i trä, en vanlig klyv- och kapsåg och en något mindre för finlir och trånga utrymmen, kanske även en sådan där precisionssåg som står i en låda och som man kan ställa in vinkeln på (när man ska bygga en ny lucka till förpiken t.ex.). Jag har ännu inte testat japansåg, de är säkert bra men jag ser ännu inte riktigt något enormt eftersatt behov de skulle kunna fylla.

Sticksåg. Det är svårt att klara sig utan en bra sticksåg. Här ska man nog inte spara alltför mycket på pengarna utan satsa på en bra, när man väl sätter sågen i t.ex. däcket för att ta ut ett hål till en extra ventil vill man ha ett jämt och fint snitt i plywooden.

Tumstock. Min gamla gymnasielärare var en klok man och en bra lärare och sade att man kan det inte förrän man har gjort fel också, man lär sig inget på att bara göra rätt hela tiden. Angående mått sade han att för sin egen skull behöver man egentligen inte veta om något är 18,3 cm långt eller 2 mm tjockt, ett snöre kan ofta fungera alldeles utmärkt för att ta ett mått och överföra det till en ritning eller ett material. Och behöver man tala om för någon annan hur långt eller tjockt något är kan man faktiskt skicka snöret: så här tjock ska brädan vara! Men en tumstock är bra att ha ändå.

Stämjärn. Jag har inte använt mina stämjärn ännu men lär göra det, om inte för något annat så för att ta bort gamla pluggar och jämna till nya. De flesta plugg verkar vara mellan 8 och 12 mm, ett järn som är 6 mm brett kan vara bra för att ta bort plugg med, och ett annat som är minst 12 mm för att jämna till nya plugg med.

Kniv. En morakniv och en rejäl hobbykniv med utbytbara blad har jag hela tiden användning för. Jag skär saker hela tiden, egentligen skulle jag behöva en sax också.

Borrmaskin / skruvdragare. Jag har aldrig fått tillfälle att lära mig arbeta med en skruvdragare utan skruvar allting för hand, och jag vill ändå känna vad jag gör. Men jag borrar inte för hand. Jag har både vanliga borrar och ett set med flatborrar för lite större hål.

Pluggborrar. För att borra egna pluggar. Man kan köpa färdiga plugg, vanliga och i olika sorters ädelträ, men något säger mig att jag kommer att behöva borra egna pluggar också.

Färgskrapa. Förr eller senare behöver man renskrapa något, antingen hela friborden eller kanske något i inredningen. Ett par färgskrapor, en stor och en liten, med extrablad är lika bra att ha med en gång.

Varmluftspistol. Det går mycket lättare att skrapa bort gammal färg och fernissa om man värmer den först.

Vinkelhake. Jag har inte haft användning av den ännu men kommer säkert att få det, förr eller senare behöver man väl såga något vinkelrätt, och den tar inte stor plats och kostar inte så mycket.

Vattenpass. Jag har ett litet, som ryms i fickan, utifall att jag måste kolla att något är plant och rakt. Jag har en känsla av att jag kommer att behöva det förr eller senare, men kanske att jag skulle ha köpt ett sådant där lite större och längre med en gång? We’ll see.

Syl. När man behöver göra lite mer än bara ett kryss med en penna för att markera var man ska borra eller skruva, då är det bra att ha en syl. Men en grov spik med lite tejp över huvudet kanske fungerar lika bra?

Hyvel. Man kommer inte särskilt långt utan hyvel när man jobbar med trä. Jag tror inte man ska snåla här utan köpa en riktigt bra hyvel. Det finns stora och små, jag har en lite mindre modell, den är behändig att jobba med. Glöm inte att läsa bruksanvisningen och förbereda hyveln för användning, det är inte alltid att börja hyvla direkt ur kartongen.

Tvingar och klämmor. Jag har inte limmat något ännu och har inga erfarenheter av vilka typer eller storlekar man behöver och för vilka ändamål, men några tvingar och klämmor i ett par olika storlekar är nog bra att ha i vilket fall som helst.

Slipmaskin. Jag har en vanlig, ordinär planslip som verkar göra sitt jobb, har inte använt den så mycket ännu, men jag tror att en sådan där liten hörn- eller multislip som man håller med en hand också skulle platsa bland mina verktyg.

Sliphandtag och våtslippapper. Jag har inte prövat att slipa friborden med planslip, men jag har våtslipat dem för hand, och jag tror inte jag behöver mer referenser. Jag våtslipade även rufftaket, ruffen och däcket med gott resultat. Det finns många fördelar med att våtslipa: det är tyst, det dammar inte, det blir rent med en gång, man känner vad man gör och man slipper de där äckliga vibrationerna i händerna efter att ha stått och jobbat ett par timmar med en planslip. Jag kan inte se att det tar nämnvärt längre tid att i normalfallet våtslipa för hand än att köra med en slipmaskin. Need I say more? Till botten kan man använda ett ledbart sliphandtag på ett långt skaft, så slipper man ligga under båten och få allt i ansiktet.

Sandpapper och fil. Någon större uppsättning filar ser jag ingen användning för, men en plan och en rund kan man väl alltid ha, man vet aldrig. Sandpapper i några olika grovlekar är ofrånkomligt när man jobbar i trä.

Andningsskydd. Du har bara ett par lungor, var rädd om dem! Sådana där små vita grejer för munnen som man trär över huvudet tror jag inte mycket på, när de blir fuktiga av andningsluften tar man in en massa grejer via sidorna i stället, köp en riktig halvmask i stället med ordentliga filter som skyddar mot både gaser och partiklar.

Skyddsglasögon. Samma sak här, du har bara två par ögon, var rädd om dem! Det mesta jag gör med och på båten sker med mina ögon som ett av de viktigaste instrumenten, för att se om det är rakt, plant, i kant eller bara ton i ton. Jag har inte glasögon i vanliga fall och glömmer ibland men annars försöker jag alltid ha skyddsglasögonen på mig, när jag borrar, sticksågar eller gör något annat där det finns risk för att något kan hamna i ögonen.

Hörselskydd. Oftast är det väl ganska lugnt på ett båtvarv och mycket av det man gör på en båt låter inte så mycket, men när man t.ex. kopplar dammsugaren till planslipen tjuter och viner det så att öronen vissnar. Men de där små flimmerhåren i öronens trumhinnor (?) som förmedlar vibrationerna i luften som hörselintryck till hjärnan är tydligen hur känsliga som helst, har man pajat en del av dem och försämrat hörseln går det aldrig att återställa. Så, använd hörselskydd.

Handskar. Jag prövade ett par vanliga gummihandskar först till något blött jobb och det var typ det sämsta jag någonsin gjort, mina händer var helt förstörda i flera veckor efteråt! Nej, ett par riktiga proffsstädhandskar i tjockt gummi med tygklädd insida är det som gäller för mig. I övrigt går det åt vanliga trädgårdshandskar på löpande band.

Knäskydd. Att jobba med eller utan knäskydd är som dag och natt. Det går inte att krypa omkring på en båt eller en grovgrusig båtuppställningsplats utan knäskydd, det enda man tänker på och känner är att det gör ont i knäna.

Dammsugare. Det är förvånansvärt vad skitigt det kan bli i en båt! Det är viktigt att hålla båten ren från damm, smuts, jord, barr, löv och annat som kan hamna i båten och binda fukt till sig på vintern och hindra luftflödet på sommaren. Jag köpte en slags byggdammsugare på Clas Ohlson i våras för 400 kr och den har jag rengjort hela båten med, använt till slipmaskinen och sticksågen samt sugit upp ett helt getingbo med. Den fungerar utmärkt hittills. Jag tror att så länge man är snäll mot dammsugaren, använder den varsamt, suger enbart torrt (även om den ska kunna suga vått också) och använder dammsugarpåse (även om man kan köra utan), så håller även en billig dammsugare länge.

Diskborste. Man behöver hela tiden borsta av och rengöra saker och jag har haft stor användning av en vanlig diskborste till sådana ändamål.

Belysning och sladdar. En sladdvinda, en skarvsladd, en skarp halogenlampa som kan ställas på en plan yta och några lysrörslampor som kan hängas lite här och där. Sladdvindan och skarvsladden tycker jag definitivt ska vara godkända för utomhusbruk, lamporna har man väl oftast inne i båten eller under presenning i båthuset, men det säkraste är ju om även de tål utomhusbruk.

Pannlampa. Helt suverän liten sak som gör att man slipper rigga upp halogenbelysning överallt, famla i mörker eller ha en dreglig ficklampa i munnen. Pannlampan sitter som en smäck och gör att man har båda händerna fria och i princip lyser dit man tittar.

Rå linolja och balsamterpentin. Jag har lärt mig att varje gång man renskrapar något ska man först mätta träet med rå linolja (svensk kallpressad) innan man börjar måla eller fernissa. Dessutom lackar jag inte friborden inombords utan oljar dem bara, dock är övrig inredning fuktspärrad. Linolja behövs alltid. Jag gillar den råa bäst, den kokta har inte samma fina konsistens och luktar lite konstigt. Balsamterpentinet används för att späda ut oljan med, så att den tränger snabbare in i träet, om man har bråttom.

Epoxi. Det finns andra lim, men epoxi verkar vara det vanligast förekommande. Det finns olika märken (men de baseras visst på samma grundrecept, lite som olika sorters julmust eller glögg) och man köper en hel sats, ett helt ”kit”, på t.ex. en båtaffär eller liknande. De tuber av epoxi man köper i vanliga färg- och järnhandlar räcker inte långt men kan användas för att limma plugg och andra mindre arbeten. Standardepoxi som tar ett dygn för att härda är att föredra, så man har tid på sig att få träbitarna på rätt plats och få dit alla tvingar och klämmor.

Penslar. Till målning, lackning och oljning, i olika storlekar, dock använder jag 50 mm mest. Jag har inga proffspenslar som jag vårdar ömt i burkar med lacknafta utan kör med budgetpenslar som jag slänger när jag målat färdigt. Jag skulle ändå vilja råda att undvika de allra billigaste penslarna, de är inte roliga att jobba med och lämnar strån efter sig lite överallt.

Tejp. Vanlig maskeringstejp för måleri- och lackeringsarbeten, brun packtejp för lite allt möjligt och silvertejp för de tunga grejerna. Silvertejpen är stark, det är nästan så man kan tejpa ihop ett segel med den, och den fäster även när det är lite vått, vilket räddade mig i våras vid sjösättningen när jag var tvungen att skarva slangen från pumpen med ytterligare en slang som var mycket större.

Pennor. Man behöver hela tiden markera t.ex. var man ska borra eller såga, och då behöver man en schysst penna. Fina kulspetspennor och färgglada tuschpennor är kul på kontoret men klarar sig inte särskilt länge i en verktygslåda i en kall båt på vintern, köp några rejäla blyerts i stället, sådana där platta som byggjobbare och snickare brukar ha.

Burkar och påsar. En rulle fryspåsar, 1 eller 2 liter, är bra att ha för att lägga skruvar och annat i och knyta fast där man skruvade bort dem. Burkar för färg, lack och olja går åt hela tiden, så släng inte brukar med lock från glass och turkisk yoghurt, diska dem och ta ut dem till båten i stället.

Badolja, grönt te och doftljus. När det går fel och det är sent, kallt och mörkt och du är jättetrött. Go home Ginger! Väl hemma: stäng av allting, koppla ur, släck ned och tappa upp ett hett bad, slå i lite olja, brygg en mugg grönt te (på sjudande vatten, inte kokande, bubblorna ska vara stora som ögonen på en guldfisk) och tänd några ljus och låt det varma vattnet omsluta din kropp och bara låt allting rinna av dig. Mörkt, varmt och tyst. Säg inget, skriv inget, titta inte på något, läs inget, slut bara ögonen och bli varm och mjuk ända in i märgen. Hämta kraft. Båten finns kvar i morgon också. Gör resten en annan dag. Livet är inte enbart båtar, tackel och tåg.