Jag kom iväg tjugo över sex i morse, och sex timmar och drygt 40 mil senare var jag framme vid båten. Blå himmel, strålande sol, femton grader och lagom vind. Det lockade att sätta segel och hitta en liten vik någonstans, men jag har lite grejer jag vill göra först.
Olja ruffluckorna t.ex. De tar mycket vind, sol och regn och borde egentligen fernissas, men jag nöjer mig med att slipa med grovt sandpapper, borsta rent och olja med svensk, kallpressad, rå linolja (utblandad med 1/3 balsamterpentin). Det är enkelt, blir fint och håller säsongen ut.
Nästa projekt var att montera den nya solpanelen. Jag trodde det skulle bli problem med att pilla bort sikaflexen som satt för hålet för sladden efter den gamla panelen, men det var snabbt gjort att få bort den och förbereda för den nya.
Den här gången använde jag enbart sikaflex för att fästa panelen. En liten tub sikaflex, som redan var öppnad och lite använd, räckte precis. Jag drog en sträng utmed kanten på panelen och lite i mitten. Det var lite kladdigt att få panelen på rätt plats men det gick ganska bra; jag hade aceton, papper och en burk med vatten och diskmedel (för att stryka ut sikaflexen utmed kanterna) färdigt och nära till hands.
Jag tätar inte hålet i däck för sladden från solpanelen, som jag gjorde första gången. Om det kommer vatten under panelen är det nog bättre om det kan rinna vidare någonstans. Och jag har en bit papper i hålet under däck, så jag ser om panelen inte sitter helt tätt och jag behöver bättra på med sikaflex.
Jag kopplade in solpanelen i regulatorn och den började genast ladda batteriet. Vid det laget stod solen ganska lågt, så det var inte många ampere panelen laddade med, men den fungerade utan problem. Det kändes härligt att se hur den laddade batteriet i regulatorns display.
Den portabla solpanelen jag köpte förra säsongen är på 50 W och laddar snabbare än den nya, fasta på 21 W. Men det är så skönt att ha en fast panel som bara laddar, hela tiden, så fort det är ljust, utan att man behöver göra något eller tänka på det
Jag hade en ambitiös lista på saker jag tänkte göra i dag, så jag skulle vara klar att segla i väg i morgon bitti. Och den planerade tidsåtgången var ännu mer ambitiös. Jag hann två saker i alla fall. Eller tre. Jag kollar riggen och seglen i morgon, sedan avfärd. Prognosen lovar samma fina väder i morgon som i dag.