Jag vaknade strax före sex i morse. Det var lugnt och tyst. Gårdagens och nattens frenetiska byvindar verkade avlägsna, nästan overkliga. Jag åt frukost, tog en kaffe, gjorde ordning båten, tog ett par dopp och satt i solen och torkade innan jag fick upp ankaret och gick iväg strax före nio. Det var nästan vindstilla och efter två timmar tog jag ned seglen och gick för motor i stället. Jag körde igenom en regnskur och blev lite blöt, annars var det en ganska fin tur hem till hemmahamnen.
Motorn gick bra hela vägen men när jag hade landat på min plats vid bryggan och drog upp motorn rann det ut motorolja. Mycket! Motor, kätting, lås, upphängningsanordning – allt kladdigt av den där jävla motoroljan. För att inte tala om hur det såg ut i vattnet runt min båt och de båtar som låg närmast. Jag skämdes som en hund när jag såg vad jag hade ställt till med och bestämde mig för att ersätta min Selva utombordare med en ny motor.
Jag körde in till Hjertmans i Norrköping och de hade en (1) långriggad Mercury 3,5 hästars motor kvar i hela landet. Jag hade sett den på hemsidan för ett par veckor sedan och nästan klickat på ’Lägg i kundvagn’. Tyvärr hade den blivit reserverad – tidigare i dag!
Jag fick tips om att Interboat/SeaSea kanske hade någon kvar, de hade fått fler Mercury-motorer i våras än vad Hjertmans fick. En av säljarna ringde men fick inget svar. Jag tackade för deras trevliga bemötande och service och körde bort till Interboat/SeaSea och frågade om de kunde sälja mig en 3,5-hästars Mercury-motor med lång rigg. ”Ja, nästa år.” Däremot hade de en begagnad, långriggad motor. Jag tittade som hastigast på den och frågade om den var servad (ja), oljeblandad bensin (ja, det är en 2-taktare), om det rinner ut grejer ur den om man råkar lägga den på fel sida (nej, bara om du ställer den uppochned) och hur mycket den väger: 21 kg.
Taget! Nästa vecka köper jag en begagnad, 4-hästars, 2-taktare med lång rigg av märket Mercury från 1996. Om jag inte får låna hamnfogdens bil tar jag den på hojen. Och när jag har bytt motor vill jag aldrig mer se den där jävla Selva-motorn.
Jag vet, gamla 2-taktsmotorer är ju inte heller särskilt bra för miljön. Men så lite som jag kör kan den knappast ställa till med mer skada än vad min nya Selva-motor redan har gjort, och jag utgår ifrån att en stor båthandlare inte säljer vad skit som helst. Och jag kan köra den på alkylatbensin och biologiskt nedbrytbar motorolja.
Säljarna på både Hjertmans och Interboat/SeaSea tyckte att jag skulle lämna tillbaka min nya Selva utombordare och kräva pengarna tillbaka med stöd av Konsumentköpslagen. Jag har hela tiden tänkt ’garanti’ och eftersom jag missade att serva motorn inom ett år, att den inte gäller.
Men säljarna har nog rätt, att motorn läcker både bensin och olja har inget att göra med något handhavandefel. Det är uppenbart fel på motorn från fabrik, då borde jag kunna lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka inom två år.
T.ex. läcker det olja från en av skruvarna som håller behållaren med motorolja på plats. Hur det kan läcka olja där? Jag kan inte förklara det på något annat sätt än att det är en spricka i själva behållaren, kanske för att skruven dragits åt för hårt vid monteringen. Hursomhelst är det inget som har uppstått under mitt handhavande. Samma sak med bensinläckaget, det ska inte kunna uppstå såvida man inte behandlar motorn mycket oförsiktigt.
Hursomhelst, jag har en ny – begagnad – motor till nästa vecka då jag ska ut och segla igen. Jag kan ta bort den där kladdiga, jävla skit-Selva-utombordaren och aldrig mer behöva ha med den att göra. Om jag får pengarna tillbaka eller säljer den billigt struntar jag i, jag vill aldrig mer se den.
Jag förstår att min motor inte är representativ för alla Selva-motorer, men det ska bli så skönt att slippa skiten! Och jag kan inte låta bli att tänka: ”Hur kan man släppa igenom ett sådant måndagsexemplar?”
Där fick jag för att jag vågade köpa Europeiskt.