St Svensö

Jag körde upp mot båten i går kväll men stannade på vägen, sov några timmar och anlände marinan i morse istf sent mitt i natten. Jag gjorde loss och fick upp seglen vid halv nio och stävade österut i den avtagande västvinden. Jag hade sikte på Älgskär men vinden hann lägga sig på syd och jag orkade inte kryssa för att komma fram, så jag föll av och svängde upp mot en gammal favorit i repris.

Jag var här förra året, samma helg: någon vecka före Midsommar. Jag tycker om den här tiden på året, den här rörelsen, mot ljuset. Sommarsolståndet är en dryg vecka bort, men det blir inte mycket ljusare än så här. Samtidigt är det fortfarande lugnt och få båtar ute, semestern har inte börjat än och många jobbar nästa vecka också. Vädret i helgen kanske inte direkt inbjuder till att vara ute i båten heller. Det ser ut att bli friska SSO-vindar och en del regnskurar i morgon. Men jag har full tank och kan gå hem för motor om jag inte vill blöta ned seglen.

Apropå det verkar motorn läcka mindre bensin – den är inte lika kladdig som den brukar kunna vara – sedan jag skruvade åt den där vita korken på insidan av bensinkranen. Det är konstigt, man köper en begagnad utombordare på en stor affär för båtar och tillbehör med egen verkstad, då tar man för givet att en sådan enkel sak som att allt är ordentligt fastskruvat, det kan man väl ändå räkna med? Kanske inte.

Förberedelser

Mars är en vintermånad brukar man säga, eller jag brukar i alla fall säga så, men jag tycker ändå det känns som att våren är här. Det blir märkbart ljusare, framför allt på morgnarna, och jag ser vintergäck och snödroppar på väg till jobbet. Hamnavgiften för årets sommar- och vinterplats ligger i IN-lådan och om åtta veckor ligger båtarna i sjön igen. Häromdagen såg jag vinden krusa vattenytan i en damm i en park och jag kände en sådan längtan efter att komma ut på sjön och segla. Det är dags att komma igång med förberedelserna igen: tvätta rep, motionera vantskruvar, rengöra vattendunkar, kolla utrustning, fylla på med gas och lampolja – och kolla utombordaren.

Jag brukar byta växelhusolja varje år men den har alltid sett oanvänd ut, så det här året hoppar jag över det. Men jag skulle vilja åtgärda att utombordaren fortfarande läcker lite bensin någonstans ifrån. Det är inte mycket, över en hel säsong handlar det kanske om några matskedar, men det kladdar och känns inte helt hundra. Förra våren tätade jag en skarv på röret som går från bensintanken till där bensinkranen sitter. Men det läckte fortfarande. I kväll var planen att jag skulle täta på ett annat ställe men det var helt torrt, så det kunde inte vara där läckan var.

På insidan av bensinkranen är det som en blandare och på undersidan av den sitter det en vit plastgrej som ser ut som ett lock. Jag lade märke till den förra våren och reagerade på att jag kunde se de två, tre sista gängorna på den, vilket fick mig att tänka: ”Det kan ju inte vara ett lock, då skulle det vara skruvat hela vägen, annars läcker det ju bensin där, så det måste vara ett reglage.” Så, jag lät det vara. Men ikväll kunde jag inte hålla mig, utan skruvade loss den vita plastgrejen och den såg ut som… ett lock. Jag torkade av det och efter lite om och men fick jag tillbaka locket på plats och skruvade fast det. Hela vägen. Kan det vara så enkelt? Det visar sig i sommar.

Den tidigare motorn, Selva SeaBass 6 hk, fick jag till slut ordning på och sålde till min båtgranne. Den är tydligen lite trögstartad ibland men annars går den jättefint. Jag hade glömt hur jämn och tyst i gången en 4-taktare är jämfört med en gammal 2-taktare.

54 dagar till sjösättning.

Förberedelser

Det torkade tätningsmedlet (eng. ’Gasket Cement’) ser ut som stelnad sirap ungefär.

Tätningen av bensinslangen i utombordaren har torkat helt och hållet nu. Och den verkar hålla tätt. Jag har kollat dagligen de senaste par, tre dagarna men kan inte se att det läcker någonting. Röret ned från undersidan av bensintanken och den andra delen vidare till ”huset” med bensinkranen på var alltid lite blött av ett minimalt läckage av bensin förut, även när motorn stod uppställd i garaget, men nu är det helt torrt. Skönt. Det återstår att se hur det håller i sommar, om det klarar av vibrationerna under gång.

22 dagar till sjösättning.

Förberedelser

Jag tog fram den platta och den runda filen i dag och filade ned två muttrar till två rörbrickor som jag ska ha i toppen av masten för att centrera fästet till akterstaget på samma sätt som jag har centrerat förstaget. Det tar några timmar och man bör ha rätt starka nypor, och tålamod, men det blir ganska bra.

Staget kommer fortfarande att kunna röra sig lite i sidled, muttrarna borde vara någon mm eller två bredare, men det kanske går att komplettera med några vanliga brickor. Hursomhelst blir det bättre än vad det är nu.

I övrigt har jag rengjort de vita fendrarna, med stålull som vanligt. De kommer att bli skitiga igen snabbt, men det är trevligt att åtminstone starta säsongen med rena fendrar. Jag gick igenom skafferi-lådorna och lite andra lådor också, så att de är rena och jag har allt jag behöver i båten sedan.

Jag kollade till utombordaren och den såg ut att ha läckt lite mer sedan senaste åtgärden av bensinslangen.

Jag tog bort buntbandet som satt på det lilla röret som går från bensinkranen upp till bensintanken. Precis ovanför buntbandet verkar läckaget vara, i skarven mellan det som ser ut som en liten pip under bensintanken och resten av röret ned till bensinkranen. Men röret är i hårdplast, så vad gör buntbandet egentligen? Jag tog bort det för att försöka byta ut hela röret mot en bit bensinslang ist och fästa den ordentligt med buntband i båda ändar, det borde stoppa allt läckage. Men jag fick inte bort röret. Okej, då återstår nog bara att försöka täta med sådan där specialtätning som tår bensin och som håller sig lite mjukt även när den har härdat. Jag körde till Biltema och köpte en burk ’Gasket Cement’.

Jag trodde det skulle vara som Plastic Padding eller kemisk metall, men det var som mörk sirap. Det satt en pensel i korken som gjorde det enkelt att applicera utan att få det på fingrarna. Det torkar på fyra timmar och härdar på ett dygn. Jag får se hur det ser ut i morgon, då. Jag hoppas det håller tätt.

Drygt 33 dagar till sjösättning.

Förberedelser

Byte av växelhusolja i utombordaren. Det är tredje året i rad som oljan har samma klara färg efter en säsong som när jag bytte den inför. Tändstiftet såg också bra ut, nästan helt rent, det märks att jag kör med alkylatbensin. Bensinslangen ned från tanken till bensinkranen läcker nog lite i alla fall och ändå. Trots att jag bytte den där löjliga klämman mot ett buntband som sitter mycket hårdare. Jag tog bort buntbandet, virade en bit mjukplast ett par varv runt slangen och om fästet på bensinkranen och drog dit ett par nya buntband. Vi får se om det håller bättre. Hursom är det ett minimalt läckage som jag kan leva med ytterligare en säsong om det skulle vara så.

47 dagar till sjösättning