Gråsegelväder

Hemma i hemmahamn igen. Det var fint i morse vid 5-tiden men mulnade på ganska snabbt. Det hade gått bra att segla i dag, det var rätt byigt men föll inte många droppar regn, men jag gick för motor ändå. Full tank, jag tror det är drygt 2 liter, tog mig hela vägen hem: 16,8 km. Eller ca. 9 distansminuter. Jag läste någonstans att man inte ska använda det uttrycket, utan ’nautiska mil’ eller ’sjömil’, men jag gillar ’distans’. Jag mötte två båtar på väg ut, annars var det bara jag som var ute. Det är väl vädret som får många att stanna i land. Det är konstigt egentligen. Visst, det är grått, blåsigt, lite kyligt och några regnstänk lite då och då, men det är fortfarande oerhört vackert och välgörande att vara ute. Det är sådana här dagar man kanske stannar där man är, blir i båten, drar igång värmaren (en fotogenlykta i mitt fall) och ligger och läser en bok hela dagen. Sådana dagar är minst lika sköna som de blåa och soliga då man seglar, solar och badar hela dagen.

St Svensö

Jag körde upp mot båten i går kväll men stannade på vägen, sov några timmar och anlände marinan i morse istf sent mitt i natten. Jag gjorde loss och fick upp seglen vid halv nio och stävade österut i den avtagande västvinden. Jag hade sikte på Älgskär men vinden hann lägga sig på syd och jag orkade inte kryssa för att komma fram, så jag föll av och svängde upp mot en gammal favorit i repris.

Jag var här förra året, samma helg: någon vecka före Midsommar. Jag tycker om den här tiden på året, den här rörelsen, mot ljuset. Sommarsolståndet är en dryg vecka bort, men det blir inte mycket ljusare än så här. Samtidigt är det fortfarande lugnt och få båtar ute, semestern har inte börjat än och många jobbar nästa vecka också. Vädret i helgen kanske inte direkt inbjuder till att vara ute i båten heller. Det ser ut att bli friska SSO-vindar och en del regnskurar i morgon. Men jag har full tank och kan gå hem för motor om jag inte vill blöta ned seglen.

Apropå det verkar motorn läcka mindre bensin – den är inte lika kladdig som den brukar kunna vara – sedan jag skruvade åt den där vita korken på insidan av bensinkranen. Det är konstigt, man köper en begagnad utombordare på en stor affär för båtar och tillbehör med egen verkstad, då tar man för givet att en sådan enkel sak som att allt är ordentligt fastskruvat, det kan man väl ändå räkna med? Kanske inte.

Växlingar

Sol, vind och vatten.

I går kväll vid halv nio var det helt stilla och tyst. De stora regnmolnen tornade upp sig i fjärran och såg ut att ha stannat på sin bana norrut. Då och då hördes ett svagt ljud som kanske var åskan långt borta eller bara minnet av hur den lät tidigare under dagen. Jag satt och tittade på myggorna på andra sidan myggnätet till ruffen och väntade på NV-vinden som skulle bya i 9-13 sm hela natten. Jag tänkte att prognosen kanske har fel för en gångs skull, tänk om det bara blir stilla och lugnt i natt?

Men så blåste det upp, på bara några minuter. Det började inte sådär försiktigt med att löven på träden rör lite på sig och man känner en försiktig rörelse i luften och den blygsamma brisen ökar sedan sakta i styrka. Nej, det här var mer som en vägg av vind, som redan var uppe i styrka, kom rullande över fjärdarna och träffade ön. En knapp halvtimma senare blåste det 9 sm på Harstena (ca. 8 km S-SO härifrån) och vinden fortsatte att öka i styrka. Från kav lugnt till halv kuling – på en halvtimma.

Skärgården är så: full av växlingar, och ibland tvära och lite farliga kast. Mina båtgrannar som kom nu på förmiddagen låg på Harstena i natt och berättade att Sjöräddningen hade varit där och undsatt en båt som hade legat på svaj men vars ankare hade släppt och båten hade drivit in mot klipporna. Och när det blåser 14 sm rakt mot båten mitt i natten (och i augusti när det verkligen är mörkt på natten) – då har man inte mycket att säga till om. Då är det bara att ringa Sjöräddningen.

Man jag har bra skydd mot både V- och NV-vinden här och sov gott i natt. Det var lite skvalp mot aktern och en och annan vindby som blåste igenom och drog lite försynt i båten och testade ankarfästet, annars var det helt lugnt. Myggen var det största besväret i går kväll.

Mansö

Ostadigt väder med en del åska.

Efter den vanliga morgonrutinen gjorde jag loss och gick för motor över till Mansö. Det är en vacker ö med en stor vik på västra sidan med fina klippor som säkert lämpar sig väl för förtöjning, bad och beundran av kvällssolen. Jag ligger i en liten vik på andra sidan med morgonsol, nära till faciliteterna och i skydd mot N-vinden senare i kväll och i natt. Vädret är ostadigt men varmt och vackert när solen skiner. Vinden ligger på från S och kommer och går, regnmolnen likaså. Med undantag för en rejäl skur vid lunch går det mesta förbi i nordlig riktning antingen öster eller väster om mig. Jag såg några blixtar och hörde lite åska på långt håll på förmiddagen, före regnskuren. För en stund sedan drog mörka moln förbi öster om ön med regn och åska. Det droppade en stund och mullrade på avstånd hela tiden. Jag såg ingen blixt och det lät som att åskan gick runt, runt högt däruppe i själva molnet. Det lät lika olycksbådande som det var vackert. Vanligtvis är jag inte rädd för åskan, men när man sitter i en båt med en mast i metall som sticker 8 meter rakt upp i luften är man inte så kaxig.

Kort

Segelbåt J17 vid norra Håskö.

När jag vaknade i morse låg jag klart närmare en sten än när jag gick ut och lade mig på svaj i går kväll. Ankaret måste ha släppt lite under natten, eller morgonen, men det har blåst 14 sm i byarna nu på morgonen på Harstena som ligger ca. 6 km SO härifrån, så det är kanske inte så konstigt. Jag gick bort och lade till vid en annan klippa som låg mer i lä och det gick bra ett tag, men när det tog i och byade uppåt 12 sm släppte ankaret där också. Jag gick bort till nästa vik som är mycket mindre och skyddad av höga klippor och lade till vid en flack klippa som nästan ligger fri från land. Det är grunt, men det går. Vattnet är fint och jag kan gå i för att bada längs med styrbords sida på båten. Jag har inte kvällssol, men jag lär få morgonsol. När det byar som värst blåser det igenom en del här också, men inte alls lika mycket och ankaret håller här. Här blir jag kvar i natt, efter en skön dag med mycket sol och bad.